چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
تصاویر/ نشست ستاد راهبری سلامت حوزه‌های علمیه

حوزه/ اولین نشست اساتید و فضلای حوزه علمیه قم با موضوع "دین و سلامت" به همراه تجلیل از اساتید سلامت و فقه پزشکی از سوی ستاد راهبری سلامت حوزه‌های علمیه در مرکز مدیریت حوزه‌ در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ابتدای اولین نشست اساتید و فضلای حوزه علمیه قم با موضوع "دین و سلامت" حجت الاسلام ولی‌زاده دبیر ستاد راهبری سلامت حوزه های علمیه، ضمن خوش‌آمدگویی به اساتید، گزارشی مختصر از دستاوردها و فعالیت‌های این ستاد را ارائه کردند:

ببینید:

تصاویر نشست اساتید و مدرسین ستاد راهبری سلامت حوزه‌های علمیه

۱- ایجاد بستری مناسب جهت ترویج آموزش حوزه سلامت با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان حوزه و تشکیل کارگروه های تخصصی از جمله: آموزش، پژوهش، سیاستگذاری، قانونگذاری و رسانه

۲- هم‌افزایی و تفاهم با مجموعه ها و مراکز اثرگذار حوزه علمیه مانند: مرکز خدمات حوزه علمیه، حوزه علمیه خواهران، جامعة المصطفی العالمیه ، مرکز آموزش مهارتهای کاربردی حوزه علمیه و...

۳- ارائه طرح موسوعه روایی در حوزه سلامت و سبک زندگی به دبیرخانه پژوهش های مورد نیاز نظام

۴- پیگیری تأسیس مجله پژوهشی در حوزه‌ی دین و سلامت

۵- پیگیری در جهت تأسیس پژوهشگاه دین و سلامت

۶- پیگیری در جهت تأسیس مرکز رشد طب و دین (تنظیم اساس‌نامه مرکز رشد طب و دین)

۷- تأسیس میز سلامت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس

۸- پیگیری در جهت ایجاد و گسترش دروس و رشته‌هایی مرتبط با سلامت(تشکیل رشته دین و سلامت در حوزه علمیه مشکات )

۹- تشکیل کارگروه بررسی و نقد اسناد توسعه یک تا ششم و تهیه برنامه هفتم توسعه

۱۰- تأسیس کتابخانه طب، سلامت(کتابخانه تخصصی سلامت با بیش از یازده هزار و سیصد جلد نسخه خطی و چندین جلد کتاب تخصصی)

۱۱- تدوین متن تفاهم نامه و برنامه ی اجرایی آن (تفاهم نامه بین حوزه علمیه، وزارت بهداشت و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها)

در بخش دوم حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجایی‌نیا، مشاور و دستیار ویژه آیت الله اعرافی ضمن تشکر جهت برگزاری نشست، مطالبی پیرامون نقش حوزه علمیه در حکمرانی ارائه کرد و گفت: باید کاری کرد تا تمام مطالعات، برنامه‌ها، آموزش‌ها و سیاستگذاری های نظام سلامت، از منظر اسلام و پیشرفت اسلامی و با یک نگاه کلان و یکپارچه برنامه‌ریزی شود. همچنین استفاده حداکثری از دین در حوزه علمیه و ستاد راهبری سلامت را اینگونه بیان کرده‌اند: با استفاده از ظرفیت اساتید و نخبگان میتوان در تمام سیاست‌ها و برنامه های کشور حضور فعال و اثرگذار داشت. و در پایان صحبت های خود، از حضور اساتید در این نشست از جانب آیت الله اعرافی تقدیر و تشکر بعمل آوردند.

نشست با بیان نظرات و پیشنهادهای برخی اساتید ادامه یافت.

دکتر نورمحمدی دبیر کارگروه پژوهش ستاد راهبری سلامت راجع به نظام سلامت دین الهی این گونه بیان داشت: سلامت ۲بخش می‌باشد نظام سلامت نظری و نظام سلامت در بخش عمل، و این دو بخش از هم تفکیک پذیر نمی‌باشند و باید در کنار هم باشند.

وی در ادامه ابعاد سلامت را ۱۴ گانه بیان کرد که این ابعاد باید تمام آن دیده شود تا بتوان نظام سازی سلامت در جامعه انجام گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی هم با ارائه پیشنهادهایی برای هم‌افزایی میان جامعه المصطفی و ستاد راهبری سلامت، گفت: رشته دکترای قرآن، بهداشت و سلامت که در جامعه‌المصطفی در حال اجرا می‌باشد و ظرفیت‌هایی که برای پایان نامه وجود دارد و می‌توان از این ظرفیت برای حوزه علمیه نیز استفاده کرد. همچنین مجله قرآن و علم می‌باشد که رتبه الف وزارت خانه را دارد و میتوان از آن برای انتشار مباحث میان رشته‌ای مانند قرآن و سلامت استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود بجستانی هم ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری نشست نکاتی را بیان کرد:

تشکیل یک مرکز اطلاع رسانی منسجم برای اساتید حوزه تا در جریان اقدامات صورت گرفته باشند و بتوانند از آن استفاده کنند. با توجه به ظرفیت شاگردانی که برای هر یک از این اساتید وجود دارد می توان سالانه دو مقاله علمی از هر استاد درخواست کرد تا در قالب مجله علمی آورده شود. و نکته آخر برگزاری یک سمینار سالانه فقه الطب می‌باشد تا در آن پژوهش‌های صورت گرفته و اقدامات انجام گرفته بیان شود و همچنین نیاز جامعه نیز در آن سمینار بیان شود تا برای آن چاره‌جویی کرد.

حجت الاسلام واشیان از اعضای حقوقی ستاد راهبری سلامت و نماینده جامعه المصطفی هم نکاتی را بیان کرد: ۱. نیاز سنجی در حوزه نظام مسائل (ستاد راهبری باید یک آینده پژوهی داشته باشد تا نیازهای آینده مخاطب خود را بداند ) ۲. وضعیت موجود نظام سلامت کشور پاسخگوی تمام مسائل نمی‌باشد ستاد راهبری سلامت باید برای آن برنامه‌ریزی کند ۳. یکی از نکات مهم نظام سازی موضوع سلامت می‌باشد که مرکز جامعه المصطفی این افتخار را دارد که در این عرصه فعالیت میکند و باید به مرحله عملیاتی و اجرایی در جامعه هم برسد ۴. نقد و بررسی کتب منتشر شده در موضوع سلامت را از اساتید و علمای حاضر در نشست درخواست داشتند.

حجت الاسلام اخوان دبیر کارگروه آموزش ستاد راهبری سلامت ضمن تقدیر و تشکر از حضور اساتید سلامت در مورد اهمیت برگزاری اولین نشست و انتشار لیست اساتید نکاتی را بیان کرد: باید کاری کرد این نشست به صورت کاربردی و عملیاتی باشد. چنانچه اساتید نظری در مورد اسامی لیست منتشر شده اساتید و موضوعات مربوطه دارند اعلان فرمایند تا در سال تحصیلی آینده بررسی و اعمال گردد. و همچنین در مورد تدوین کتب جدید در عرصه طب با محتوای غنی اسلام تاکید کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی فرد هم موضوع سلامت جسمی و معنوی را به سنگر جبهه جنگ تشبیه کرد که جامعه حال حاضر نیاز مبرم به آن عرصه دارد و باید به آن پرداخت چرا که روان سالم، جسم سالم را در بر دارد. حفظ السلامه از موضوعاتی می باشد که اهمیت بسزایی دارد و مورد هجمه دشمنان قرار گرفته و ما باید در مقابل این تهاجم برنامه ریزی کرد. در مورد اهمیت موضوع فقه پزشکی این نکته را تاکید کردند که برای پرداختن به این مهم نیازمند تاسیس یک دانشگاه می‌باشد تا به صورت عملیاتی به آن پرداخته شود.

دکتر علایی نماینده مرکز خدمات حوزه علمیه در ستاد راهبری سلامت، ضمن تشکر از برگزاری نشست نکاتی را بیان و پیشنهاد کرد: موضوعاتی که برای تدریس اساتید بیان می‌شود دسته‌بندی شود و این تدریس به مقدمات، سطح و خارج سطح بندی شود. به عنوان مثال در بخش مقدماتی بحث‌های علوم پایه مانند فیزیولوژی، بافت شناسی، میکروب شناسی و ... بیان گردد تا طلاب با این موضوعات آشنایی کامل پیدا کنند و مسیر سطح و خارج را به صورت یک سیر کامل بگذرانند. نکته دیگر موضوعات تدریس اساتید می باشد که باید به صورت کاربردی و مبتلابه جامعه بیان شود و از عناوین کلی انتخاب نشود. همچنین برای متمرکز شدن این موضوعات و اجرایی شدن بهتر آن مرکزی جامع در نظر گرفته شود تا در آنجا تدریس انجام گیرد. و در آخر سال تحصیلی نیز برای شناسایی افراد مستعد و توانمند این عرصه، آزمونی از طلاب گرفته شود و در اختیار ستاد قرار داده شود. در پایان راه اندازی و طراحی سایتی برای انتشار درنظر گرفته شود تا افراد علاقمند به آن رجوع کنند و از آن استفاده کنند.

حجت الاسلام جزینی از اعضای حقیقی ستاد راهبری سلامت نیز از تجمیع ظرفیت‌ها و شناخت آنها در موضوع سلامت و همچنین تعامل سازنده و ارتباط با این ظرفیت‌ها در حوزه علمیه سخن گفت و خاطرنشان کرد: برای رسیدن به تمام برنامه‌ها و اجرای آنها و موضوعاتی که اساتید بیان داشتند، می‌توان با اجرای برنامه های تفاهم‌نامه حوزه علمیه و وزارت بهداشت به تمام این مسائل پرداخت.

حجت الاسلام بصیرت هم اساتید را به چهار گروه تقسیم کرد: اساتید فقه السلامه، اساتید طب اسلامی، اساتید طب سنتی و اساتیدی که در سلامت معنوی فعالیت می‌کنند. این چهار گروه نشست‌های فعالی را در طول سال برگزار کنند و مقالات علمی را در آن مطرح و بررسی کنند تا به نتایج مطلوب رسیده شود و نکته دیگر تاسیس یک نشریه یا ماهانه است که این مقالات در آن منتشر گردد.

حجت الاسلام سعادت نژاد در ضرورت این نشست بیان داشت که مهم‌ترین مرکزی که باید در آن طرح سلامت با مبانی اسلام پیاده گردد خودِ حوزه‌های علمیه می‌باشد و این نکته را حائز اهمیت دانست که موضوع سلامت به عنوان یک سرفصل مجزا در دروس حوزه‌های علمیه جاگذاری شود تا در مدارس سطح کشور به عنوان یک واحد درسی تدریس گردد.

حجت الاسلام سعیدی مهر دبیر ستادهای راهبری حوزه و مدیر گروه مشاوران آیت الله اعرافی هم ضمن تقدیر و تشکر از حضور اساتید در این نشست بیان داشت: اولین کار و برنامه در ستاد سلامت موضوع سلامت در اسلام می‌باشد و این حیطه هم سلامت موجود کشور را در بر دارد و مبتلابه است و باید بررسی و جوابگوی آن بود و قسمت دیگر آن مباحث تمدنی می‌باشد که در تاریخ شیعه نیز وجود دارد. تمام سعی و تلاش ستاد راهبری سلامت انسجام در این عرصه می‌باشد.

حجت الاسلام ولی‌زاده نیز ضمن تقدیر و تشکر از حضور اساتید، نکاتی را در جمع‌بندی این نشست بیان کرد: حضور فعال این اساتید در ستاد و استفاده از ظرفیت آنها همچنین این نکته را یادآور شدند که اساتید تدریس خود را در اختیار ستاد قرار دهند تا برای علاقه‌مندان این عرصه منتشر شود. همچنین از اساتید درخواست کردند تا در موضوعات مبتلابه و مورد نیاز جامعه که نیازمند مسائل فقهی و تدریس آن می‌باشد حضور پیدا کنند.

در این نشست از اساتید سلامت و اعضای ستاد راهبری سلامت حوزه‌های علمیه تقدیر و تشکر به عمل آمد و تندیس ستاد راهبری نیز اهدا گردید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha